Første gang på stevne?

Første gang på friidrettsstevne

Her er noen tips.

Du finner terminliste på friidrett.no og en del forslag til stevner på aktivitets kalenderen på hjemmesiden vår.

Påmelding

Det er viktig å melde seg på i god tid før fristen går ut.

Du kan sende påmelding til ringerike.friidrett@gmail.com eller hannegaarud@hadeland-energi.net

Tidsskjema

Tidsskjema finner du på hjemmesiden til den klubben som arrangerer stevnet. Dette er ofte klart en til to dager før stevnet. Dersom du ikke finner dette kan du ta kontakt med noen i klubben som kan hjelpe deg å finne det.

Oppmøte

Husk å ta på startnummer før du begynner

Det er alltid avkrysning 1 time før start på alle løpsøvelser. Pass på at du møter tidsnok til å krysse deg av.

I noen stevner er det ikke avkrysning for hopp- og kastøvelser, da holder det å møte opp til opprop ca 15 minutter før øvelsen begynner. Opprop for disse øvelsene finner sted der hvor øvelsen skal arrangeres.

Premier

Det er ofte deltagerpremier til alle i klasse 10-12 år. Ellers til de tre beste, og noen ganger 1/3 premiering. På mindre stevner er det som regel ikke premiering.

Startblokker

Dersom det er første gang du deltar på stevnet, og du ikke har trent på løping med startblokker, behøver du ikke bruke dette når du skal løpe. Mange i de yngste årsklassene starter med stående start.

Starteren/dommeren

Starteren/dommeren forklarer alle som skal løpe hva de skal gjøre. De forteller hvordan du skal stå i starten og hva han/hun sier

– innta plassene – klar – så skyter han/hun – og da må du løpe.

Skyter dommeren mer enn en gang har noe tjuvstartet og da må alle løperne starte på nytt.

Lengde

For de som er 13 år og yngre er det ikke nødvendig å satse på planken. Da er det noe som heter satssone. Den er 50 cm og markert med hvit tape. Du må satse innenfor den hvite tapen. Husk å bøye deg forover når du lander, og ikke sett ned hånden bak deg i sanden.

For klassene fra 14 år og oppover er det planken som gjelder.

Dommeren som står ved lengdegropen er ofte veldig flink til å forklare hva som skal skje! Du får treningshopp, og 3-6 forsøk i selve konkurransen. Det står som regel på tidsskjemaet hvor mange hopp du får.

Høyde

Du får tre forsøk på å hoppe over hver høyde. Klarer du det, går du videre til neste høyde. Det er først når du har revet tre ganger på en høyde at du er ute av konkurransen.

Her får du også lov å ta noen treningshopp før du begynner.

Kule

Du skal støte kule inne i en ring. Foran ringen ligger kast feltet. Du må pass på å gå ut på baksiden av ringen når du er ferdig med å støte, ellers blir støtet ugyldig.

Du får prøvestøt (prøvekast) og 3-6 forsøk i selve konkurransen.

 

Foreldre/tilskuere

Foreldre kan få være med de minste barna til øvelses stedet, men vær obs så dere ikke går i veien for utøvere. Det skjer mye på en friidrettsbane under et stevne, så ikke stå i løpebanen!

Det viktigste på friidrettsstevner er at man skal ha det gøy.

Vi håper mange vil delta på stevner! Det er gøy å reise flere fra hver klubb!